6.5.2014

Mikon kynästä 1/3: Batman, Lord of the Rings vai Star Wars?

Viimeisen muutaman vuoden aikana tarinankerronta on noussut eräänlaiseksi kuumaksi trendiksi yritysmaailmassa. Tarinoita laaditaan ja kertomuksia jaetaan, mutta olemmeko pysähtyneet miettimään, millaisen tarinan loppujen lopuksi yleisömme eteen tuomme? Miten varmistamme, että tarina täyttää sen tehtävän, joka sille on asetettu? Mikä tarinan tehtävä edes on?

Perinteiset tarinat seuraavat yleensä tuttua kaavaa: Niissä on aloitus, konflikti, toiminta, kliimaksi, ratkaisu ja päätös, pääsääntöisesti tässä järjestyksessä. Joillakin tarinoilla on opetus, jotkut herättävät tunteita. Hyvä tarina tietää yleisönsä ja osaa ottaa sen lumoonsa. Hyvä näin, mutta miten on yritystarinoiden laita? Rakennetaanko ne samaa kaavaa käyttäen?

Yritystarinan tehtävää voidaan hahmottaa tunnettujen esimerkkien kautta. Aloitetaan Batmanista, jo vuosikymmeniä rikollisuutta vastaan taistelleesta sankarista. Batmanin tarina menetetyistä vanhemmista ja arkkivihollisista on monille tuttu, mutta vaikka lopussa paha saa palkkansa ja oikeus voittaa, yritystarinana Batman ei menestyisi.

Syy löytyy tavasta, jolla Batmanin tarinaa kerrotaan. Batmanin käsikirjoitus pysyy jokaisessa kerronnassa pääpiirteittäin samana, mutta tarinan tunteet muuttuvat. Batmanin tunnepohja ei ole kestävä. Katso jakso 60-luvun TV-sarjasta ja otos uusimmasta elokuvaversiosta. Vaikka kaikki peruselementit ovat samat, Batman tuntuu erilaiselta. Heräämme ongelmaan: Jos tarina yrittää luoda uutta tunnepohjaa jokaisella uusintakierroksella, kuulijan on vaikea päättää, mihin samaistua. Tämän voi rinnastaa yritykseen, jonka liiketoimintasuunnitelma (tarinan juoni) pysyy kyllä muuttumattomana, mutta jonka strategia (tarinan visio, missio ja tunnepohja) sekä organisaatio (osa tarinan universumia) uudistetaan säännöllisin väliajoin vetäen samalla maton tarinan seuraajien jalkojen alta kerta toisensa jälkeen. Ei ihme, että monen yrityksen tarinaan sitoutuminen on haastavaa. Kaikki kunnia yön ritarille ja oikeuksiemme puolustajalle, mutta tarinasi ei kelpaa yrityksellemme.



Taru Sormusten Herrasta on tarinana varsin eeppinen ja mukaansa tempaava. Tarinana se on pienimmät yksityiskohdatkin läpikäyvä aina omasta kielestä lähtien. Onko Tolkienin maaginen eepos oiva esikuva yrityksen tarinalle? Ikävä kyllä ei. Syy löytyy jälleen tarinan kerronnasta ja halustamme osallistua tarinaan. Jos tarina on kirjoitettu luodinkestäväksi jokaista yksityiskohtaa myöten, se ei jätä kuulijalle ja seuraavalle tarinankertojalle tilaa täydentävien tunnetilojen tai sivujuonien luontiin.

Tarinaa kertoessamme emme pyri referoimaan juonta tai tunnetilaa sanasta sanaan alkuperäisen käsikirjoituksen mukaan, vaan pikemminkin kuvailemaan ja selittämään niitä mielikuvia ja tunnetiloja, joita tarina meissä itsessä herättää. Tästä johtuen parhaat tarinat elävät. Jokainen hyvä tarinankertoja haluaa kertoa tarinan omalla tavallaan, omia mielikuviaan ja tunteitaan kuvaillen. Jokainen hyvä tarina antaa tilaa kuulijan henkilökohtaisille tunteilleen. Tästä pääsemmekin yritysmaailman tarinoiden erääseen hyvään esimerkkiin, Star Warsiin.

Star Warsin tarina on leikkaus oman universuminsa tapahtumista tiettynä ajanjaksona. Tarinaan on asetettu tietyt lainalaisuudet mutta vähän rajoittavia tekijöitä. Merkityksiä ei ole kirjoitettu tarkasti auki vaan ne kannustavat kuulijoita täydentämään universumia omilla uusilla sivujuonillaan. Tarina alkaa sanoilla: ”A long time ago in a galaxy far, far away...”. Tämä sysää tarinan irralleen kaikista niistä pelisäännöistä, joita meidän universumissamme totellaan. Saman on tehnyt Apple omalla tarinallaan. Aina ”1984” -mainoksesta ”Think different” -kampanjaan Apple on antanut raamit omaan universumiinsa, jossa kilpailevien tarinoiden lainalaisuudet eivät päde. Applen tarina on yritysmaailman Star Wars.

Tarinan voima on mahtava. Sillä Apple pystyy hiljentämään kriitikot, jotka kertovat uusien tuotteiden tai tuoteominaisuuksien olevan kopioita kilpailijoista. Applelle nämä ovat vain juonilainauksia muiden kertomista tarinoista. Ei väliä, jos jossain muussa tarinassa tapahtui samanlainen juonenkäänne, kunhan se sopii mainiosti omaan tarinaamme ja universumiimme.



Jos Apple taitaa tarinansa hallinnan, samaa voidaan sanoa myös Red Bullista. Sen tarinaa kerrotaan siellä, missä aktiivista urheilua harrastetaan. Red Bullin universumi on paikka, jossa ihmiset haastavat itseään mitä erilaisimmissa fyysisissä koetuksissa. Red Bullin tarinaa kertovat kuluttajat, yritykselle riittää näyttävimpien suoritusten sponsorointi.

Yritystarina on tarkoitettu kerrottavaksi siten, että alkuperäinen tunnepohja pysyy vakaana. Yritystarina on tarkoitettu laajentuvaksi ja eläväksi. Emme halua, että yritys jämähtäisi toistamaan samaa raitaa kerrasta toiseen rikkonaisen äänilevyn tavoin. Yritystarina ennakoi tulevaa ja jättää tulevan avoimeksi tapahtumille.

Hyvä yritystarina elää omassa merkityksien, mielikuvien ja tunteiden täyttämässä universumissa, johon markkinoiden teennäiset lainalaisuudet eivät päde. Yritystarina ei ole ainoastaan juoni jossa referoidaan kuinka tarina on kulkenut tai tulee kulkemaan. Jos yritystarina kirjoitettaisiin perinteisen kaavan mukaan, se olisi vanhentunut jo julkaisuhetkellään, ollen parhaimmillaankin vain otos yrityksen tilasta tarinan kirjoitushetkellä. Yritystarinan ei ole tarkoitus päättyä, eikä sitä ole tarkoitus kertoa yhdellä kertaa. Yritystarina on elävä. Miten siis on, onko yrityksesi tarina kuin Batman, Taru Sormusten Herrasta vai Star Wars?

Mikko Tolvanen

***
Tapasimme Mikon kanssa noin vuosi sitten Tiedon mentorointiohjelman myötä. Tapaamisemme ovat olleet todella inspiroivia, joten päätimmekin jatkaa mentorointia, vaikka itse en enää työskentelekään samassa yrityksessä Mikon kanssa. Sosiaalinen media on ollut koko ajan keskusteluissamme esillä, joten tuntui luonnolliselta jakaa osa tapaamisten aikana ja välillä syntyneistä ajatuksista blogiin. Mikosta kertoo paljon se, että käsillä on saman tien kokonainen trilogia. Kaikki kolme osaa julkaistaan täällä vierasbloggauksina tässä loppukevään aikana. Näin ollen minulla on ilo ja kunnia toivottaa tervetulleeksi Masan kynästä -blogin ensimmäinen vierasbloggaaja, Mikko Tolvanen :) Rock'n Roll!

Masa

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti